Del på Facebook

Vejle Dyrehospital & Dyreklinik artikeldatabase

Her i vores artikeldatabase vil vi løbende publicere alle vores skrevne artikler.

26-09-2012 Når hunde og katte bliver seniorer

Mange af vore hunde lever længere og gennemlever derfor en del år som seniore. Store racer regnes oftest som senior allerede fra 5-6 års alderen, mens de mindste racer og kattene først betegnes som senior ved 9-10 års alderen.

Kort om det at blive seniorhund og seniorkat:
Når hunde og katte ældes ændres de både fysisk og mentalt.  Ofte sker der en nedsætte af hørelsen og synet. Motionsbehovet nedsættes, muskelmassen aftager, stofskiftet ændres og de sover mere. Derudover vil appetitten mindskes og der kan forekomme visse adfærdsændringer. Alle disse ændringer kan være helt normale for det aldrende dyr. Imidlertid  kan der være tale om begyndende aldersbetingede sygdomme.  Mange af disse sygdomme kan afhjælpes eller udskydes. De aldersbetingede sygdomme er ofte forbundet med smerte og ubehag.

Derfor er det vigtigt at tjekke/ have fokus på følgende:
Hos den aldrende hund/kat vil stofskiftet ændres og nedsættes. Dyret har derfor brug for færre kalorier. Der kan således være rationale i at ændre fodersammensætningen. Der er hos de ældre dyr en øget risiko for fordøjelsesproblemer omfattende forstoppelse og/eller diarre. Det er også vigtigt at senior-dyret forbliver slank. Senior-hunde med begyndende sukkersyge eller hypothyreodisme (for lavt stofskifte) skal hurtigst mulig sættes i den korrekte behandling. Senior-katte kan også få sukkersyge , men lider ofte af hyperthyreodisme ( for højt stofskifte).

Organernes funktioner nedsættes ofte med alderen. Leverens og nyrernes evne til at rense blodet for affaldsstoffer nedsættes. Ubehandlet vil mange ældre hunde/katte dør som følge af nyresvigt. Kendskab til organernes funktioner har stor betydning. Derfor vil vore veterinærsygeplejersker og dyrlæger ofte orientere om disse emner, når der foretages en sundhedsundersøgelse.

Hjerte- og kredsløbsfunktionerne svækkes med alderen, hvilket generelt medfører at hjertes evne til at pumpe blodet rundt og lungernes evne til at ilte blodet nedsættes. Samlet set nedsættes konditionen og risikoen for luftvejssygdomme øges. De aldrende dyr udvikler desuden ofte et forhøjet blodtryk, hvilket kan være skadeligt for andre organer, og som hos mennesker er forhøjet blodtryk ofte behandlingskrævende.

Muskel- og knoglemassen vil hos den aldrende dyr reduceres. Desuden vil kvaliteten af ledbrusk og ledvæsken nedsættes, hvilket medfører øget risiko for led-og gigtforandringer. Ofte vil ejeren opleve at dyret udviser muskelstivhed og halthed samt manglende lyst til motion og til at springe op. Heldigvis kan Vejle Dyrehospital & Dyreklinik hjælpe mange hunde/katte med led- og gigtforandringer til at få en øget livskvalitet og færre smerter. Hos nogle hunde/katte er det tilstrækkeligt at ændre kostens sammensætning. Andre senior-hunde og senior-katte har behov for specifikke kosttilskud, medicin som injektioner eller daglig medicin som mixtur/tabletter eller en såkaldt ”guldkur”. Det er en vurdering som vore dyrlæger i hvert enkelte tilfælde tager individuel stilling til.

Tandsten og parodontose
ses ofte hos ældre hunde og katte, hvor der ikke regelmæssigt har været foretaget mundhulekontrol, tandrensninger og/eller daglig tandbørstning. Nogle gange er forandringerne så fremskredne, at der er opstår tandrodsbetændelse med tab af tændernes rodfæste. Tandrodsbetændelse og parodontose er smertevoldende, men forhindre ikke nødvendigvist dyret i at spise.

Hud- og pelskvaliteten kan ligeledes nedsættes og pelsen kan blive mere tynd, tør og mat. Sår i huden heler langsommere og nogle gange kan der være behov for specifikke kosttilskud.

Adfærdsmæssigt kan der hos nogle af de ældre hunde og katte forekomme ændringer. Generelt tåles stress og miljøforandringer dårligere. Dette kan udmønte sig i en vis form for aggressivitet. Ængstelse for nye ting og hos hundene tiltagende gøen. Det kan derfor i nogle tilfælde være nødvendigt at lave om på nogle af familiens daglige rutiner.  For eksempel når der kommer fremmede børn på besøg. Vore veterinærsygeplejersker kan rådgive om disse forhold.

Ting du som ejer selv kan tjekke/ gøre:
Holde øje med om der er ændringer af dyrets vægt, øget bugomfang, ændret appetit, ændret drikkelyst, diarre`, opkast, dårlig ånde, tyggebesvær, nedsat bevægelighed, halthed, besvær med at rejse sig, tegn på smerte, tørre øjne, nedsat syn, nedsat hørelse, hoste, stakåndethed, inkontinens eller ændret adfærd. Hvis dette er tilfældet bør man kontakte os med henblik på tidsbestilling til en  klinisk undersøgelse.  Tidsbestilling på telefonnummer:  75821600.

Som det fremgår af nærværende artikel har vi på Vejle Dyrehospital & Dyreklinik stor fokus på ældre hunde og ældre katte, idet der ofte er ”livskvalitet at hente” , hvis dyrets aldersbetingede skavanker identificeres og behandles. Vi anbefaler derfor vore klienter som er ejere af ældre hunde og ældre katte, at der foretages et udvidet senior-hunde-tjek og/eller et udvidet senior katte-tjek.

Artikler

Ferieklar
Skovflåten
Sygeforsikring af hund og kat